Thursday, February 3, 2011

belajar buat bread pudding

hari ni raye cine....eh...apsl rumah aku yg tersangat bz, mcm kaum2 umah aku yg nk celebrate CNY...aku skali yg dpt penat ko!!mcm nk sambut raye puase pon ade,tp raye puase umah aku x la sesebok cm harini...tukar langsir,cat umah ,ubahsuai umah.....depa nak raye family aku yg sibuk....:D


Actually femily aku nk celebrate birthday ank sdare aku..tp tetibe la kan mcm ank raja lak minah tu jdnye...birthday die nye pasal femily aku kalut gile la...ramai lak yg nk dtg ...rombongan cik kiah aje da 3 buah kete mai serbu.tp x jd datang...ngeh3..x masuk lg our relatives la kan...So menu2  adelah nasi dagang.mee goreng.pas2 nugget segale mcm tu ade la then dessert kiteorg buat 'pudding bread'..da siap pon.
..
Cekidout!!
*Korang tgk la ..bukan porridge ataupun sebarang yg korang sangke la ye!!

Hoke da name pon 'bread pudding'..so bahan utama of cos la 'bread' or bahasa kite pggl roti...Ini roti suke ati korang la nk taruk byk mane ,tgk la ramai mane manusia yg nk melantak!!..then carik2kan roti pastu rendam ke dalam satu tin susu cair dan sedikit susu pekat...pastu kalau ko rerajin n kudrat  korang tu mampu hancurkan roti sampai lumat.ko buat la sedemikian rupe....Kalau x rajin n x mampu, blend je sampai lumat!!

Sori ar wa pakai periuk kriuk krek krek ...punye la bisingkan!!Sbb all the periuk kace sedang digunekan..Lantak korang ar nk ckp ape pon..hihi...Ok ini agar2 paket yg 20gm...Masak dengan 6 cawan air sampai hancur ye makcik2.SAmbil ko berperang dgn roti td korang leh berperang ngn agar2 ni.Da penat berperang so korang masukkan 2 sudu gula atau sesuke hati korangla..nak manis ke ,kurang manis ke.Ok before aku terlupe,korang pukul telur 1 biji sampai kembang semangkuk..Pukul asing ok.

After telur td da kembang semangkuk korang campakkan ke dalam roti yg direndam td and tambahkan sedikit perase vanilla nk kasi bau sedap...Menyirap!!!Then pukul dan perang lagi sampai sebati!!Kemudian korang masukkan ke dalam agar2 td then kacau la lagi juga terus mengacau dan dikacau.

Da ini la hasilnye....Korang nak kasi meriah lg korang leh tambah buah cocktail or raisin..mengikut citarasa kamu nyah!!Macam korang tgk aku punye ni kan..aku letakkan sedikit sirap hijau n merah..pas2 designkan sikit kasi mantop gitu!!Lepas tu sumbat dlm peti ais...perghhh sejuk!!

P/S:Komenla byk2 kalau rajin...
Bye....

No comments: