Sunday, February 27, 2011

Recipe:My sista home made CHICKEN DAN CHOP..CHOP

Assalamualaikum..

Satu pagi or short cut is sepagi aku kuar pergi cari barang with my sis sebab kiteorg nak buat western food for lunch and automatic kiteorg jd mek salleh celup lah..Tetibe ar ngidam gile vavi..haha..
*Tipu!Aku x ngidam pon.So xmo taip panjang lebar cm padang bola tu..Jom usha2 proses nak buat buatan rumah chicken chop ni.:)


First,u oll perapkan ayam yg berketul2 mcm ketulan tgn Malik Noor ni dgn bawang putih,kicap manis,kicap pekat,garam,sos cili,sos tiram and lada hitam yg ditumbuk.Perap lg lame lg sedap.Ok..suke hati ,jiwa dan raga korang  nak gune part aym mane2 pon.Aku n sis aku chose part dada.


This one is gravy,,bukan air jampi mahupun air longkang!!Melalut je keje aku .Sambil tggu ayam menyirapp eh salah menyerap kite buat gravy.For the gravy,senang je tumis bhn2 gune planta/butter.Ape yg perlu adelah onion dipotong dadu.Then masukkan bahan2 yg same mcm perapan ayam td..lps tu nak bg thick tambahkan sedikit tepung gandum.Nak bg rase lg tambahkan sedikit kiub pati aym!!Lps tu masak la sampai masak!!Faham sume ank2.


I do admit..gambar ni mmg gile udoh ar ,korang pon x jelas ape gambar ni ..cz time snap pic ni tgn aku dipenuhi dan dilimpahi tepung seumpama snow cm kt overseas tu..owh comelnyee!
Ini ayam yg da diperap tadi then lumur dan bedakkan aym ni pakai tepung gandum.lps tu oles foundation telur!!Eh terbalik lak..celup telur baru lumur tepung.Ulang proses ini sebanyak 2 kali!!Tak byk pon 2 kali je!!Lps tu goreng la ,kalau nak roast pon boleh tp take time !Kebulur dulu la..So senang cite deep fried je.


Pot..pet..pot..pet..DONE our buatan rumah chicken chop..Decorated by my sis..Terliur takk...ngaku la korang terliur kan *_-.Additional yg kiteorg letak is sosej n coleslaw.Senang je buat an..Berpeluh2 jgk ah..
Coleslaw tu aku parut je carrot n kobis pastu campak je mayonis.Finish!!


Ini budak sangat ketagih ini chop2 katenye.Berlegar2 di ruang dapur while kiteorg tgh masak dengan melafazkan perkataan lapar sebanyak 499 kali..Akhirnye dgn lafaz limatarus kali tersuaplah chop2 ini ke dalam mulut die!!

p/s:sape2 nak buat tempahan secare kecil-kecilan dan sendiri makan bolehla review resipi yg aku share.LOL!!

thanx for reading..

No comments: