Tuesday, February 22, 2011

Kau x tau yg aku tau....

Assalamualaikum..
Bertemu kembali kite di rancangan JANGAN ...LUPE....VISIT...PUCAT BELOG!!
*Aku promote sikit x salah an...eh..eh...eh..kau...xde la pemes tp lebih2 lak...Erm..sebab x pemes la aku nak promote!!Sudah..asyik melalut je aku an.

Sekarang aku nak cite psl online shopping/bisness online yg bersepah2 sekarang ni..especially kt online social network mcm FB la contoh plg mudah.Tapi persoalannye adekah semue bisness tu wujud atau sekadar name dan gambar yg menarik perhatian orang untuk membeli??Kau x tau yg aku tau kau tu pembelot,kaki belot,pembelit dan suke belit!!

Cara mudah la/care aku sendiri untuk kesan samaade dieorang ni betul2 buat bisness atau dieorang ni pembelot:
  • Biase kite tgk org berbisness ni akn ade dieorang nye bisness description.* Owner bape org,brg ape dijual ,delivery method,pastu cmne nk promote brg dieorg,payment within sekian...sekian.. cmtulah.Pastu letak gambar owner jgk.
  • Kalau kt FB contohnye,gambar/brg yg dijual at least they had 1/2 album..tu pon kalau yg beginner la.If aku tgk ade 1 album je then dlm 1 album tu brgnye ciput je..Memang aku konpius..Ko x rase ape yg aku rase?? Tgk lak fren list ramai tp xde org yg komen/beli brg yg dijual.
  • Satu lg nak detect based on picca size.I mean kalau picca tu di copy/cilok org punye saiz akan berubah .Mean tidak same seperti saiz asal.It become to small and blur.
  • Biase org yg wt bisness ni akan ade copyright pd brg yg dijual.
  • Aku jgk akn bace komen2 dr fren dieorg .* Contohnye,'thanx for the item,i really like it or my parcel already arrived or i nak order lg brg dgn u' dan seangkatan dgnnye la.
  • Kadang2 aku xnak beli pon brg dieorg tp aku nk tgk sejauh mane kepandaian dieorg.Aku pon saje la wat pot pet pot pet.Customer is always right an .So nak xnk dieorg kene lyn kite..Kasi dieorg cuak der n saiko sket!!
  • Last but not least,keyakinan pd diri korang sendiri perlu ade.Kalau u oll x yakin n rase yg dieorg tu pembelot x yah la beli brg dieorg.Mcm aku lah,tnye 1 item je nak reply tu berhari2..Punye la lame mcm buat assignment so da lari satu customer an.
Actually dan sebenar2nye juga sebetul-betulnye yakni lurus lg,aku mmg  pernah kene.Memang kau makan duit haram la syioott.Tapi aku bukan ckp sume yg menipu certain sahaje ok.Aku jugak nk remind kt u oll jgn jd mcm aku ni.
Start dr haritu memang aku beware sgt dgn online bisness ni.Kdg2 mcm da x yakin n xmo beli lgsung dgn dieorg ni ..Wakluuuu....Of coz la cube kalau u oll yg kene mungkin u oll akan tau ape yg aku tau!!Heee...Ciri2 nye mcm aku pot pet kt ats tu la.Bukan omong kosong dong!!

P/S:Betul2 ni ..x tipu..xnk ikut method aku..x kesah lah..aku x kesah...:))
Thanx for reading this entry

No comments: