Monday, February 21, 2011

Tips:Etika pemakaian tudung


Assalamualaikum..hye everyone

Malam yg suram ni tp bingit jgk la kan..Aku terpanggil nak kongsi ngn korang serba sedikit ape yg aku tahu la.Aku x ckp aku pro n fesional lg bijaksana lah.Hanye berkongsi ape yg patut,perlu ,harus dan wajib kongsi..Hee..

Mungkin ramai yg x tau etika sebenar pemakaian tudung dalam Islam..Aku pon x arif mcm hakim kt mahkamah tu..Ok taip pnjg2 x gune..Let's bace:

  • Jangan memakai tudung yg nipis dan jarang di mane boleh menampakkan aurat such as rambut dan leher
  • Jangan sesekali memakai tudung yg pendek.Mean buat syarat je pakai tudung x pk la psl aurat.Sekadar tutup kepale je.
  • Kalau nak pakai tudung jarang x salah tapi perlu pakai anak tudung yg boleh menutupi leher si pemakai jgk rambut pemakai.
  • Selain dr itu pakailah baju yg mempunyai koler yg mampu menutup leher jika ingin memakai tudung yg pendek..* Bienda punye style tu..
  • Ok yg ini general sahaje ok..pakai tudung yg contrast dgn baju,,x yah la sedondong merah menyala nyah.
Tak banyak pon ,sekadar berkongsi x salah bukan...Hee...
P/S:Aku pon kadang2 x ikut syarat tp x la terlampau..tp kalau da tau insyaAllah aku buat..aku cube,,kucube..!!

1 comment:

akutetapaku said...

betul2... stuju ngan etika pemakaian tudung mcm nih... same2 lh kite mmperbaiki diri...