Friday, February 18, 2011

KAYA,BERGAYA ,BERHARTA


Assalamualaikum

Hari ni Jumaat day..Hari baik ,hati pon baik.Sejuk je ,kate my bestiess yg duduk sebelah haku ni ha.hehe..Air Kondisi yg sejuk la syg bukan aku yg sejuk.
Hari baek xmo kutuk sape2  cume mahu menyebarkan ape yg perlu disebarkan.Bukan gembar jugak gembur ape yg x patut!!

Ape diminda korang apabila melihat makhluk2 yg dilabel status sebagai KAYA,BERGAYA ,BERHARTA.Opps!! ingin aku tegaskan tidak ada kaitan dan mengait mahupun berkait di antara yg hidup atau yg telah tiade di dunia ini.

Bagi pendapat aku la an kalau kene label mcm tu and kununnye aku ni hidup sebegitu,series aku rimas.Bukan sebab KEDEKUT,TAKOT, atau seangkatan dengannye TETAPI aku ingin tegaskan lg sekali * nampak x jari aku bersungguh menekan KEYBOARD aku rimas apabila dilabel dgn status itu Because bile da berstatus jadah tu, sume org akan memerhati setiap gerak geri kite di mana contohnye,

  • KATA KAYA TP MAKAN DEKAT WARUNG TEPI JALAN JE,
  • BIASE AJE, IDAKLAH BERGAYA PUN.ORG KAYA PAKAI HANDBAG LV TP DIE PAKAI LB JE,ORANG KAYA BIASA PAKAI KASUT CLARKS TP DIE PAKAI KASUT CLERK JE..!!
  • DA BERHARTA KASI DERMALAH DUIT KE,HARTA KARUN YG ADE  KT RUMAH ANK YATIM ,KEBAJIKAN KE TP DIE DIAM2 JE KT UMAH TU SOROK HARTA!!
  • BANYAK DUIT TP PAKAI KETE MURAH AJE.
Juga laen2 perception la wehh!!

Korang sanggup ke dgr sume3 tu.Bila kaye byk harta byk duit pon org nak pertikaikan ,bile miskin papa kedana pulak dihina bukan??Bila da jd begitu ,,
* rujuk entry aku,mungkin jgk akan berlaku perception ke dua ,di mane org suke nak rapat dgn golongan sebegini.Mau tidak nanti kite pon turut dipandang bergaye jgk an.Rase bangge bila berkawan dgn golongan mcm ni sebab nanti sume org tgk!OMG!!Ko nak sgt org tgk ko x perlu ko nak berkawan n rapat dgn org atasan je..Kau pakai serabai selekeh,pakai seliper kawen  atau jugak pakai baju terbalik luar kt dlm ,yg dlm dok luar pon org lg nk tgk la der!!

Tetapi kenape kita x mau tolong and berbaik dgn golonga yg miskin namun lebih gemar berdamping dgn golongan atasan.Cube pk sejenak * mate aku terkebil2 ni.Menolong yg lebih memerlukan adalah lebih bagus wahai manusia sekalian.Jangan lah terlalu agungkan sgt org byk harta kejadah tp mintak sedikit ade perasaan kesian kepade papa anak kedane tu.Mereka pon iginkan sedikit ruang untuk dihargai mcm org laen jgk bukan??

So banggakah anda dgn golongan KAYA,BERGAYA ,BERHARTA ni.Hinakah pulak miskin dan papa??Kite kt dunia  ni same saje der.Tak ade yg baik dipandang baik dan tidak jugak yg buruk dipandang buru.Ibarat pepatah TAK SENANG KALAU NAK SENANG,TAK SUSAH KALAU NAK SUSAH!!( B.M time SPM FAILED!! )

So renung2kanlah wahai sekalian manusia.Di akhirat nanti kita semue adelah same sahaje ,tak kira la  kt dunia ni duit ko berkepuk-kepuk,harta ko sampai x terpeluk n terduduk,baju ko beralmari2 an.Aku jgk x cakap org yg papa kedane nanti dipandang mulia sgt tp tgk la kelakuan di atas dunia cmnekan.Semue itu akan dihitung di akhirat sane.Semua amalan yg kita buat di atas dunia la ni bakal dihitung nanti dan bukti segalanye dude!!
Renung2 n bacelah sampai pecah screen laptop/pc korang!!


SEKIAN..
THANX FOR READING THIS ENTRY.

No comments: