Saturday, February 19, 2011

My HOME MADE mee rebus!!


Assalamualaikum..

Actually jari aku baru ade mud nak hupdate jadah ni.Td ptg aku sesorang kt sweet HOMIE,Pastu rajin nk masak and aku jln laju2 menuju ke dapur n terus bukak peti tgk ape isi yg ade:
  • Sayur
  • Sotong
  • Telur
  • Bawang blend
Baek ..semue lulus untuk aku masak an..Tgk lg sebelah kepade peti ni..miss rack bihun pon ade ..Ape lg cantik la kan..Wink** Tanpe melengahkan mase 
* aku xpena lengahkan mase tp jarum jam tu yg gatal nak jln cpt2.Aku pon memulakan misi aku yg sudah lame tidak di praktikkan.


Ini bukan cincin emas mahupun cincin berwarne putih yg boleh dibeli di kedai emas.Tau aa x lawak tp saje nak kasi meriah belog aku..Korang tgk la kt atas ni.Aku buat mee rebus ni pakai sotong cz itu saje yg ade.So ape yg korang perhatikan adelah bawang yg aku blend,then black pepper sket aku tumis sekali dgn sotong ni.* kalau ade ayam lg sedap.Lepas tu korang kasi biar dlm 2-3 minit bg keluar air dr sotong tu.


Meriah bukan my mee rebus buatan rumah!!Ade telur,ade sayur hijau mcm hutan belantare.Ok lompat terus ke resipi.da tumis ape yg patut ,lps tu korang cuahkan ataupun simbah air rebusan ayam atau nak senang gune air putih je then gunekan sedikit kiub pati ayam bg terangkat!!bajet2 la air tu byk mane ,tgk bape org nak melantak an.Da mendidih korang boleh la masukkan sume bahan2 kering td.

Aku suggest la korang pakai kubis atau sayur selain dr  sawi la sbb sawi ni agak pahit nanti rase pon x berape sedap..Tapi aku x kesah sebab aku penggemar sayur x kesah la ape2 pon janji sayur.* Jangan lupe penambah rase juga.


Da siap..meriah bukan.Kaler2 ni penting jgk tau dlm masakan ni mcm warne2 Malaysia carnival tu.Baru la naik hidung ko yang bau ,mulut mengalahkan mulut buaya ternganga nak sumbat jadah ni.

Ouh before aku terlupe,aku jugak gune tomato jgk.Senang cite ,depends kt u oll la cmane nak masak mee rebus ni.Aku nye simple je..name pon BUATAN RUMAH bukan!!

P/S:Memang byk giler ar mee rebus ni..Tapi aku boleh habiskan sorang2..Coz aku mmg gile makan.

Thanx for reading this entry

No comments: