Thursday, June 9, 2011

Saye anak jati Terengganu!!

Assalamualaikum..

Kalau kau rasa entry aku menarik untuk kau baca haruslah menurunkan mate korang sebanyak 35 darjah.Kalau kau rase tak menarik sila tekan 'X' at the top right side:).

Pembuka bicara budu,ulam2 pendek kate lauk kampung adalah makanan aku.My damn fav food adelah singgang ikan dan budu with ulam..Perggh...terangkat pinggan kau!!ergghh...budu!!Yarkh....ape hal der..yang kau yerkhh sangat!!!Ermm,,,i tak mkn budu,,busuklah..Fine kau tekak orang keel ..tekak mat salleh pon pandai makan budu dan belacan..Ade ape hal der!!

Saye tak malu malah bangga lagi bahawa saya anak jati Terengganu..Yeaa ...saye Terengganu mali xde mix or kl mali or Ipoh mali!!Bile sebut Terengganu ni most of u mesti da imagine ape ade di Terengganu??Best ke duk Terengganu.WTH??Terengganu sekarang da maju okay.Kau x payah lah buat muke risau mahupun kerut dahi tahap nenek kebayan bile ckp psl Terengganu.Mind u,Monsoon Cup ade je all over the world of visitors datang melawat Pulau Duyong.Kau tahu mane Pulau Duyong??Trengganu la..Kau ade??Bangga what mat and mek salleh dtg tgk monsoon cup.

Bile sebut kepok leko..tenggelam tekak korang,meleleh air liur.Yang tgh mengidam pon dulu dok kutuk i tak mkn makanan Terengganu tak pasal ajak husband bercuti and mkn2 kt Ganu..cett!!Kau kalau da sebulan dok Terengganu kau akan rase nikmat mcm nikmat kau telan ais di kala cuace panas menggigit.Macam tu lah kau akan rase nikmat berade di Terengganu.

Terengganu banyak tempat yang mendamaikan otak ,jiwa dan jantung especially pantai dgn air yang bersih lps tu ade pulak gerai-gerai kecik untuk santapan manusia yang bernafsu makan mengalahkan nafsu serakah.Nak aku listkan pantai2 yg menarik yang ade kt Ganu ni ,mmg banyak ah Pantai Batu Burok,Pantai Pandak,Pantai Chendering..kalau nak list mmg tak lah gamaknye.Kau ade??Pantai Dalam ade lah..* proud eye *.HAHHA!!

Bukan itu sahaja,Terengganu jugak banyak tempat2 yang menarik untuk dilawati and the top rank adalah Masjid Kristal .* eh betul ke tak aku ni *..Arhh janji ade la kristal untuk kau tgk ye dak??Lain drpd tu pantai airport a.k.a Pantai Telok Ketapang.Ape ade??Meh org2 bukan Terengganu aku nok oyak ke mu seme neh.Area airport or gong badak dan kwasan2 seangkatan dengannya famous dgn seafood celup tepung.Ok u don't know what is 'celup tepung' exactly rite??Same like pisang goreng but using seafood like prawn,cuttlefish,fish ,pari lepas tu sosej,nugget ,keropok as a side dish sumenye dicelup dgn tepung.Kau pilih je nak mkn ape and cost for one plate about RM5 except kepok leko tu kau bulih la nak angkut 10hengget pon.Bunyik quite interesting rite??Lom pekene lagi fresh coconut isi tebal lg sedap doe!!Lps tu ais kacang a.k.a A.B.C dan air jagung.Seronok lah kau makan pulak menghadap pantai..Arhh..nyaman sekali!!

Saya jugak berase bangga kerana tempat inilah tempat saya dibesarkan dan terlalu banyak memori yang mungkin takkan pudar mahupun luak walau 1 inch pon.Saye bermain ,jatuh dan bangun  bersama kwn2,sepupu dan sepapak waktu berusia 5 tahun dan tahun selanjutnya.Di sini jua saye menjahanamkan tangan kiri saye di mana ketika itu mak saye berpesan supaya buaikan adik time tu mak saye tgh basuh baju kt bilik mandi tak sampai 5 minit mak saye ke bilik mandi saye tinggalkan adik di buaian dan saye pergi bermain dgn kwn dgn perasan yang tidak sabar.Maka tgh2 main aku pon tak sedar bile ntah tgn kiri aku terseliuh/patah but still in good condition.Bile aku sedar aku da berade di rumah.Tu lah tak dengar ckp mak.hehe.Ini da lari dr topik..Sorry guys tibe2 touching plak :(

But aku jugak merantau luar dr Terengganu..For what and where??I;ve been in KL about 3 years for study.Dari situlah aku start untuk mengkeelkan diri aku.Wahh..org ckp bile dok KL ni sedap mcm2 ade,bangunan pacak2,tempat shopping pon banyak.Namun aku pergi dengan niat memperjuangkan dan mencari ilmu bukan berfoya2 dan flirt with guys or watever.Bulan pertama aku di KL aku bengong.Nasib baik kakak aku ade rumah dielah tempat aku bertandang tatkala mengisi hujung minggu aku without assignment,Yeahh!!Bulan kedua aku seronok sebab dpt pergi jalan2 di KL bersama si dia dan jugak teman.Bulan ketiga aku da mule rindukan budu dan belacan mak aku..o0o0..semestinya tekak aku memang tak boleh lari dr budu dan aku seakan cacing kepanasan tercari2 budu dan singgang!!

Namun berbekalkan azam yang tinggi dan kecekalan yang sangat cekal aku mampu bertahan dan takdelah aku sawan nak quit study dan balik Ganu semata-mata kerana budu rite??Maka aku pekakkan hati dr bisikan2 yang boleh mengganggu dan membelenggu diri aku.Dan akhirnya aku pulang dr KL dengan segulung ijazah walaupun sepanjang 3 tahun aku hidup di KL aku boleh rase budu tu around 2.3 times only!!Siyes ..sangat naif ketika itu!!

Ape lg yerk..Kalo ckp nak makan sedap seperti donut yang chubby empuk mmg xdelah kt Ganu ni.But it doesn;t matter.Macam Big Apple pon da ade kt Ganu,Old Town White Coffee pon ade,kopitiam pon da ade..Coffee station pon ada .So x yah nak risau ,sebab Ganu skang da maju .Sebab itulah aku bangga menjadi anak jati Terengganu.Makin lama makin maju,makin lama mcm2 da ade.

that;s all for tonight.

Bye..thanx for usha.

No comments: