Wednesday, April 13, 2011

sifat yg suke diagung2kan dan dibanding-bandingkan to each other

Assalamualaikum..

Sudah menjadi adat di dunia ini,tambah2 lagi kite ni sebagai manusia dan insan yg biase bukan sempurna and no one is perfect okay!! *Tegas ni.Macam-macam ragam ,dgn fesyen,keinginan,keperluan ,habbit tu la ini lah.Kalau aku nak list down sume mmg tak mampulah.
Hidup ade aturan,kau buat salah kene hukum,paling common bayar denda.Tu bg kesalahan ringan.Okay..that one xde kene mengene dgn entry aku tp entah kenapa jari aku ni nak taip cm ni.Ape yg aku nak ckp adalah sifat manusia yg suke membandingkan dan mengagungkan person 'A' dgn person 'B'.Lets say :

Anak si peah ni da keje stable,gaji mahal,rumah ade ,kereta pon besaq naa!!Anak bedah x keje lagi,mendap je kt umah...Suatu petang si peah dtg rumah bedah:
'anak ko  x keje lg ke??Tgk anak aku keje pon sodap..'* Aku pon x paham nape peah ckp anak die keje sodap..Boleh mkn/rase ke keje ank die tu yg dikate sodap..ok2 sambung..'Anak aku keje tetap,kereta ade,rumah ade.tiap2 bulan die bg aku duit poket.Ko xnak anak ko jd mcm anak aku??'
That situation is normal di kalangan Melayu kite.Kenape eh kaum kite tak mcm kaum2 lain kt luo sane??Even anak keje bagus,segala harta ade,boleh bwk masuk kubur ke.Lps tu dok tnye mcm gitu,bukan ko yg bg rezeki..Tuhan yg bg rezeki tp kite yg kene cri jln,usaha.Sape yg xnak keje bgs dan hidup senang..Cube ko ckp sape yg xnak??Cume belom rezeki lg..Adat la kt ats bumi yg bulat ni sekejab kite di atas sekejab kite di bawah!!Ko kene igt tu!!
Itu satu hal..Dua hal lagi dalam pergaulan..Kau nak kawan dgn org hebat2 je,kaya2 je.Ahh..itu adat kot org kite tp aku x point kaum kite jgk lah an..Bile dapat kwn dgn org yg berstatus kite pon turut serta berstatus!!Dan selalu mengagungkan org yg ade status dan berpangkat.
'Eh aku kwn dgn ank Dato' au...Selalu lepak kt tmpt high class,makan yg mahal2 je.Shopping yg branded je'...Yang herannye anak dato' yg byk duit bukan ko yg byk duit...ish2..kesian betul aku tgk org mcm ni.Abis anak bukan dato' tak de org nak kwn la,biarpun tinggi budi bahasa,sopan sutun dan tau respect org lain.Atau kerana die x berharta so kite kene sisihkan.Tak paham aku!!

Orang pakai blackbiri2...ko pon nak pakai...Wah bangga ni kwn aku pakai BB...lps tu heboh satu dunia akulah ade BB,aku orang pertama kt bandar ni pakai BB,kalau org pertama di dunia aku x tau lah gamaknye masuk book of records kot dgn label 'first person using balckberry in the world' kau!!..Si pertama yg pakai BB ni ckp :

'aku teman mamat p survey BB,,die excited doe tgk aku pakai BB'...cett...kononnye BB inspired la tu!!Tak paya la nak heboh sgt an...jadi manusia biasa sje xleh ke??Even u pakai BB ke,pakai lancer ke..Biar org yg nampak sndiri ,x payah nak heboh.Lepas tu boleh pulak ckp 'ko ni x cool ar pakai hp 3100 je..'At least ade jgk hp dr xde langsung..hehe...So bile tgk perbandingan mcm ni umpama orang yg x pakai brg2 branded2 ni org yg x berduit ke org yg tak high class la kononnya..o0uu...Please don;t judge a book by it cover nyah'...

Ko tgk kaum lain mcm Chinese la..Sempoi je dgn short pants pasar mlm,slipper jepun seret2 tapak dah haus...Kalau ko tgk dieorg yg sebenar..Perghh...duit berkepuk2,rumah besar dan segala2nya besar lah!!
Why not kite tak contohi kaum mereka ni biarpun anak jutawan,pergi mane2 driver yg bwk tp cool je sedangkan kite sebagai umat Islam disuruh untuk besederhana dalam apa hal sekalipun..Namun apa yg aku perhatikan kaum Melayu kite ni contoh yg senang kt jalan raya..Bawak kete viva la contonhye...Perghh sombong nak mampos!!Baru kereta viva ,kalau bawak BM aku rase jalan raya tu die buat mcm hak milik nenek tiri die kot!!

Jadi kita sebagai manusia ni kene selalu beringat.Aku ulang lagi ayt yang sama.Hidup mcm roda sekejap kt atas dan sekejab kite kt bawah..Ingatlah tak selalunya kita di atas ,sampai suatu masa walaupon sesaat kite akan berada di bawah jgk.

Jadi renung-renungkan dan selamat beramal.InsyaAllah..

p/s : tiada kaitan antara yg x bace ataupun yg sedang membaca entry ni..

Bye...thanx usha:)

No comments: