Tuesday, April 12, 2011

No birth cert,no school!!

Assalamualaikum...

Pagi bute tadi,igtkan mata je yg buta.Pelik dunia ni...erm..continue pagi bute aku tgk tv3..MHI kot ..eh x perasan la, tau tgk je 2 org yg mengacarakan rancangan tersebut which Wardina and sorang mamat mate stim.

Yang sempat aku tgk ,topik yg mereka war-warkan adalah 'Ah Long busted' = ditumpaskan...Lps tu bla...bla...bla...Then second topic is 'tiada sijil kelahiran x leh sekolah.'.That topic quite interesting sehinggakan terang sekejab penglihatan aku.Tragis betul...Kes ni berlaku kt Nogori Sembilan * If not my mistaken..Jgn salahkan aku cz aku tgk td pon mate terang untuk beberapa saat je,  maka telinge pon kurang pendengaran.

Kenape jd mcm tu??Guys what do u think??Sedangkan parents is citizen of course lah but thier child didn't have birth cert..Yang sempat aku tgk td dlm 6 orang la ..lps tu Indian sume kot.

Why ,perkara ni boleh jadi??Pihak sekolah or Kementerian Pelajaran xleh bg inisiatif lain ke..Sementara mereka dapatkan cert birth bg la budak-budak tu sekolah dulu.Kesian budak2 tu nak belajar,jumpe kawan jumpe cikgu??Wajarkah diperlakukan sedemikian rupa??

Korang bayangkan start dr 24 Feb 2011 lagi dieorg x dpt pergi belajar gara-gara xde birth cert..Sekarang da bulan berapa??Hari keberapa dalam bulan ni??Jam pukul berapa??Ish2....You know what,satu lagi an ,dlm2 telinge aku x berapa nak jelas kedengarannya,sorang drpd 6 org budak2 ni will sit UPSR Examination...Abis,lets say lah dieorg x dpt birth cert tu,xkan nak extend exam or langsung x leh sekolah..Aduh!!Ape psl aku pulak yg naik risau sgt ni!!

Cuba menggambarkan perasaan yg sgt cemas dan buntu if aku jd parents dieorg.Parents dieorang maybe mengharapkan yg lebih baik untuk perbaiki taraf hidup jika dieorang da berjaya besar nanti dan anak2 dieorang ni la bakal pewaris bangsa,agama dan juga negara!!Hopefully,jgn jd mat rempit yg takut nak race kt litar,,hakeleh,jgn pulak jd doktor pastu inject najis pulak tu..tak patut..Mintak jauh2...

Pihak berkenaan tolonglah turun padang untuk membantu budak2 ni.Kalau x nak turun padang pon jejaklah sekolah budak-budak ni dan buat perbincangan how to solve that problem.Dunia sekarang ni kan sume da 'black and white' dlm apa2 hal sekalipun..Bukalah minda ,tajamkan sel-sel otak;-)
Harap-harap coming soon atau sepantas yang mungkin budak-budak ni dapat sijil kelahiran dieorang dan kembali ke sekolah seperti biasa..

p/s : thanx for reading..

Bye,...bye....:)

No comments: