Wednesday, March 9, 2011

Recipe:milo puding with sauce

Assalamualaikum..
Mention dulu,about dessert okayy...bile dezed not lized..Toingg!!So  berkait rapat la dgn mulut.Bile da rapat dgn mulut maka terbukalah mulut itu untuk melangkah ke proses yg seterusnye...Ape aku nk ckp about puding milo yg haritu aku buat with my sis..Tp hari ni aku berjaya buat tanpe bantuan sesape pun..SUMPAH DOE!!

Tapi kan 2day aku gune alternatif laen bukan JLN ALTERNATIF SEGAMBUT KE JOHOR BARU !!Tp alternative untuk buat puding sauce.Disebabkan mak aku xboleh minum full cream milk 'bau lembu hidup2 katenye' so aku tukar ke custard sauce..Ekceli boleh je korang nak buat ikut citarasa korang.Tak mo bebel panjang..So aku bg gambaran jelas lagi eh.


Inilah die ape yang aku gembar gemburkan...Presentation sgt penting okayy...Rase boleh tahan la..*Muhasabah diri untuk meneruskan lg misi membuat puding milo..This one aku gune agar2 serbuk/powder..Senang sgt masak je sampai mendidih lps tu masukkan milo dan jgk susu pekat..Jangan terlalu manis  ..Da siap..


Da x nampak rupe ..umpama badak berendam kt lumpur je!!Ekceli aku xde skill memotong puding dengan penuh etika.That why jd bentuk origami..

For the sauce ..kt atas nun aku bgtau td an,aku buat custard sauce..
So..aku konfirm aku da terlebih sukatan..Susu cair,lps tu tepung custard sedikit and susu pekat.X perlu masak lame2 sgt juz panaskan cmgitu je..Ape yg aku maksudkan  terlebih sukatan adelah tepung custard..So the sauce very the thickkkkkkkkkkkkk yoww...Nanti u oll bajet sndiri lah ...If too thick cm x best aa...nanti time mkn mcm kene pakse  je.:))
Kalau kt  yg umah sis aku haritu aku buat sauce pakai fullcream  milk . Dengan bantuan die seumpama bomba memadam kebakaran so terhasillah sauce puding yg sgt sedap.
Td pon aku  ade buat tp sikit je la untuk aku je makan..Same jgk cara nak masak juz tambah susu pekat and tepung custard.Macam menarik bukan??So ape lg....cubalah

p/s : harap2 ade org nak habiskan puding tu berserta doa dan harapan.Amin

1 comment:

nurul aiyOo said...

ahahhaa .. nak try la sOk .. nk try bagi si die rase resipi awak yang saye masak .. kekeke ... thx ~! =)