Thursday, May 19, 2011

Tutorial:photoshop

Assalamualaikum

Last time aku bg tips and tutorial nak pakai shawls and bla..bla...bla kt korang sume but this time aku nak  kasi tutorial photoshop.Gile lame kot aku tak buat tutorial photoshop.Actually ,picture yg aku edit ni tak bertitle coz aku gabungkan dgn tutorial yang telah aku lihat dan selidik lepas tu adik aku dan aku create dan edit mengikut citarasa sendiri tak perlu nak susahkan diri sendiri dan jgk org lain haha!!

Tutorial ni sgt simple and very simple dan sgt simple yet ur edited looking awesome!!* Perasan sekejab boleh??Sebab edit mengikut citarasa sendiri .heeeee.Kite jump to tutorial rite here rite now babeh..Lets go and cikidot kt bwh ni.

First choose picture that u like to edit:


Side notes:I;m using photoshop CS3 Extended.First u oll pergi kt file yg aku da sign petak merah tu.From that u can open folder gambar korang untuk diedit.Aku tak tahu lah mana korang simpan desktop ke , document ke janji ade lah gambar untuk diedit :)

Da dapat gambar yg korang nak kan lps tu u oll tekan Ctrl+N untuk create new layer akan keluar mcm kt bawah ni:


Make sure size new layer mesti besar dr saiz gambar yang korang nak edit.Korang tukar  width and height .Lps da tukar saiz  click ok.



Next step adalah after korang da adjust size new layer,korang kene copy gambar korang into new layer la.Care die klik pd gambar asal then tekan Ctrl+A dulu ,baru Ctrl+X lepas tu paste into new layer.Gambaran yg aku bagi kt atas ni adalah gambar asal korang td lps di paste akan jd background warna pink .Ignore yg tu and focus pada new layer.


Kite semakin menghampiri minit2 terakhir untuk menyiapkan gambar ini..Maka anda haruslah mengikuti langkah seterusnya.Yang new layer tadi da siap,sekarang kite edit pd gambar dgn effect shadow.Perhatikan betul2 gambar yang belum diberi effect shadow kelihatan biase dan normal .Untuk buat effect shadow click layer>layer style<blending option.



Bila anak2 sekalian da click untuk effect shadow akan kuar mcm ni.Aku da point kt kotak merah tu.Juz drop shadow then adjust distance,spread and size mengikut kepakaran anda semua.Selepas selesai u oll drop shadow ,maka gambar anda akan kelihatan seperti paranormal.HAHHA!!


  •  
  •  
  •  
  •  


Tadaa....siap!!senang bukan??Korang mesti tertanya dr mana pulak dapat frame dlm gambar ni..Ok...lps u oll da follow sume step then frame tu korang boleh taruk sendiri la.Frame ni aku edit gune photoscape.Depends kt korang la nak letak frame or edit mengikut kreativiti anda.

Sangat senang dan selamat mencuba..bye

Thanx usha:)

2 comments:

zd said...

nak blaja photoshop~~~

P U C A T said...

bisa aja dong..
hehe