Friday, December 31, 2010

Mee Rebus Terengganu ...Pantai Timur...

                         Mee Rebus @ Mee Sup.....

Halluu....tgk entry haku la yepp..nak kasi korang lapo jugak terliur di larut malam neh.ok.which one u oll suke makan??mee sup or mee rebus??and makanan ini sgt different..tak same ok..laen tempat laen carenye..kalo haku sume bantai janji konyang perot aku ni mak!!...Al-kisahnye td ptg aku kuor teman my lil sis pergi beli barang2 kt Mydin Mall..gile ramai la makhluk2 kt c2.asal jumaat je mcm semut rakyat kt situ..x jumaat jgk hari biase pon fenuh rakyat nyah!!Amende dicari  pon haku x amek port mak!!

Lepas pergi beli barang kiteorg pergi cri makan..tp tak tau nak mamam amende cz perot aku konyang lg setelah diisi nasi minyak yg abahku buat..hehe....then.my lil sis ni lak dr semalam lg dok merapu nak mkn mee rebus..mee rebus n mee rebus..aku ni pusing la cari mee rebus.faham aje la yea hari jumaat kt ganu ni kene lg ujan susah bebeno nak cri kedai makan..akhirnye  aku decide pergi ke food court kt Pantai batu Burok..u oll org ganu tau la yep..opposite dgn Bistro Topia tu kan....haa..

                                                  Mee Rebus

If korang yg bukan org Terengganu ...mesti tertanye2 kan..mee sup ke ni..haa..that why la i letak mee rebus or mee sup nyah!!This picture is mee rebus terengganu...ok...mee rebus ni lebih kurang je ngn mee sup yg korang penah beli kt pasar malam ke hape kan...cume the different is mee rebus ade telor kt dlm die..korang nampak x puteh2 tu telor la..then laen2 isi kt dlm die same aje..ade ayam or daging n bebola jugak..

Lagi satu mee rebus ni pakai tumis bawang yang di'blend' je and nak kasi sedap u oll leh tambah  cube pati ayam..konpom meletup n suppa duppa u oll nye mee rebus nyah!!.so ape yg haku ckp different dgn mee sup is..mee sup pakai rempah tumis such as kulit kayu manis,bunga lawang n kejadah rempah.tp mee rebus sgt simple bahan2nye... pastu kalo mee soup pakai air rebusan ayam or daging tp tidak dgn mee rebus nyah...mee rebus neh u oll kasi campak je air paip terus jd mee rebus ha ko!!senang aje nk masaknye...

                                Satu untuk i and satu lg for my lil sis..:p

U oll tgk mesti terliur..kan..haha..Mee rebus ni yg aku mkn td ptg ermm.rase die bese2 je..i kasi 3 stars nyah!!bukan hape tawo sgt rasenye..sampai aku mintak cili potong n kicap cili potong tu aku kasik tambah bg ade rase...tp x rase jgk..but telor die haku suke ko!!separuh masak gitu...lps tu pnadai je die masak rate je x pecah pown..auww..hi like...



Yang pakai tudung itam adek haku la tu...tgk ko punye semangat die makan..sampai berair2 hidung...da kempunan sgt nyah padanla berselera pon...yang haku punye abes jgk tp x licin la...kuang3...Ahh lupe..pic ni die la yg snap kan tok haku..die je yg dok layan aku snap gambo neh..get bullied from haku la maksudnye..hehe...

Ermm...hoke2 la u oll sume...aku da kongsi serba sedikit la psl mee rebus neh...nanti kalo u oll dtg terengganu tgk mee rebus da x terjakun la ye nyah..cz aku da story-mory beh..Al maklum la ...dolu aku mkn mee rebus kt Kedah kuah die mcm mee kari...mmg terjakun igt da slh order..rupenye2 ini la Malaysia ..banyak budaya dan juga pelbagai jenis makanan..hehe..
(betol ke ayat aku ni mak!!)..lantok le janji u oll faham ye nyah!!
  
      DAADAA....SELAMAT BERJUMPA LAGI DI LAIN ENTRY!!OK??

No comments: