Monday, March 11, 2013

Tips:Cara mudah mencuci muka.

Assalamualaikum

Since aku stay jauh dengan husband plus tiada kekangan masa ,maka kesihatan muka dan badan memang jauh dari landasan silap haribulan boleh jatuh dari landasan.Maklum lah balik rumah jumpa husband seminggu sekali ,itupun macam kelam kelibut mana nak cuci baju,mana nak kemas rumah ,mana nak lipat kain dah macam robot aku.Sebab tu lah diri sendiri terabai.

Jadi ,nak dijadikan cerita last week aku dapat cuti panjang 4 hari gittew.Apa lagi grab the opportunity dengan sebaik mungkin.Plan siap-siap apa yang nak buat,bile dah settle hal rumah baru lah dapat settle diri sendiri.First thing yang aku buat adalah facial muka.Tak perlu pergi spa uolls,spa kat rumah jew:

Apa yang korang (s) perlu adalah:

- Face towel * takde face towel pakai body towel pon ok je.
- Pencungkil blackhead/whitehead
- Pencuci muka ( yang korang pakai hari-hari )
- Serum ( any brand )
- Moisturizer 

* Cara ni yang aku selalu amalkan since aku di kolej dulu-dulu,sangat senang tak perlu buang masa pergi jauh-jauh.

-First thing you need to do is steam muka.Cara die didihkan air ,bila dah mendidih masukkan air tadi ke dalam baldi /besen.Kemudian hadapkan muka korang ke atas wap air td dan tutup dengan towel selama 15-20 minit.Kalau tak tahan panas alih-alihkan seketika then continue .Tujuannya adalah untuk membuka liang-liang roma pada kulit muka supaya korang senang nak korek blackhead/whitehead.

-Okay ,dah siap steam rehatkan muka beberapa minit kemudian lakukan step kedua iaitu cungkil,korek dan buang blackhead/whitehead yang ada pada muka.Bila dah puas hati dah rasa takda dah depa bergelimpangan kt muka boleh skip the step.

-Make sure korang rehatkan muka beberapa minit sebelum meneruskan step yang seterusnya.Okay bab ni i loike sangat.Tontongkan muka ( urutan muka ).This step aku gunakan sabun susu beras.Trust me,i never use an expensive product for my face.Only sabun susu beras yang harga die lebih kurang RM5.00 kot.Okay urutkan muka dan mulakan dengan T-Zone selama 2 minit.Kemudian urutkan pula bahagian pipi dari atas ke bawah secara perlahan-lahan selama beberapa minit diikuti bahagian bawah dagu.Bila dah rasa puas dan rasa bersih boleh la cuci muka ( INGAT!!jangan gunakan warm water ,sebaiknya gunakan air biasa ).

-Selepas dah bersih boleh gunakan serum untuk mengecilkan dan menutup liang-liang yang disteam tadi.Bila siap pakai serum barulah sapu moisturizer untuk moistkan kulit to the max!!

NOTA KAKI:


Aku pakai serum yang warna hijau tu dari Hansaegee product.

This is favorite moisturizer ever!!Safi product.Kulit aku sangatlah kering dan after one week aku cuba product ni sangat berkesan dan kulit sangat moist mcm baby baru lahir.Over you!!Hahaha.



Selamat mencuba!!
 


1 comment:

Ieqahgajah said...

Haii sayangggg..

Qah nak try nk try laa